انواع مشکلات یک کامپیوتر

انواع مشکلات یک کامپیوتر

| نویسنده: ساسان: |

 

تعمیرگاه سرپایی

 

هيچ چيز بدتر از زماني نيست كه براي انجام كارهاي شخصي و يا كمي سرگرمي به سراغ كامپيوتر خود برويد و ناگهان متوجه شويد كه كامپيوترتان ديگر كار نمي كند . كامپيوتري كه سالها از آن به خوبي استفاده مي كرديد، بدون هيچ ايراد مشخص و يا حداقل بدون هيچ هشدار قبلي خراب شده است . خرابي كامپيوتر دلايل متفاوتي دارد كه تمامي آن ها حل ناشدني نيستند . گاهي اوقات با يك دستكاري ساده كه چند دقيقه هم بيشتر طول نمي كشد و خرجي هم ندارد مي توان كامپيوتر را تعمير كرد . در بعضي موارد هم نياز است تا مبلغ كمي براي قطعات جايگزين هزينه كنيم و با صرف يكي دو ساعت وقت مي توان كامپيوتر را دوباره به روز هاي خوبش بازگرداند . در اين مقاله به شما توضيح خواهيم داد كه چگونه با رايج ترين مشكلات كامپيوتري روبه رو شده و آن ها را برطرف كنيد .

خنك سازي

براي اينكه يك PC يا لپ تاپ به خوبي كار كند ؛ بايد تمامي محتويات و قطعات دروني آن ها خنك نگه داشته شود كه اين كار توسط فن ها و سيستم تهوية هواي آن ها صورت مي گيرد . اگر فن هاي سيستم شما پر سرو صدا كار مي كنند ، نشانة نقص در عملكرد آن ها است و اگر كامپيوتر شما چند دقيقه پس از روشن شدن خاموش مي شود ، به دليل گرماي زياد درون سيستم است كه به دنبال نا كارآمد شدن فن ها اتفاق مي افتد . حالا برويم براي معاينه ! كامپيوتر را از برق بكشيد ، در كيس را باز كنيد و تمامي فن ها و پره هاي آن ها را چك كنيد كه تمييز و سالم باشند . اگر درون آن ها گرد و غبار جمع شده آن را تمييز كنيد و سپس سيستم را دوباره به برق وصل كنيد و گردش تمامي فن ها را چك كنيد . اگر بعضي كارنمي كنند شايد اشكال در كابل برق باشد پس دوباره كامپيوتر را خاموش كنيد و كابل ها را سفت كنيد . اگر پس از انجام اين كار باز هم مشكل حل نشد نياز به تعويض و جا به جايي فن ها داريد . فن هاي 8 cm و 12 cm كمتر از 10 پوند ( 14 هزار تومان ) در بازار موجود اند . معمولا فن هاي جديد با آداپتور هايي عرضه مي شوند كه قابليت تبديل و تنظيم برق را دارند .

CPU

پردازشگر كامپيوتر ( CPU ) با يك خنك كننده و فن احاطه شده است . زماني كه دماي يك پردازشگر خيلي بالا برود باعث مي شود كه سرعت سيستم بسيار كاهش بيابد . اگر فن پردازشگر از كار بيافتد ، بايد كل مجموعة خنك كننده و فن ( كه CPU cooler ناميده مي شود ) تعويض و جايگزين شود . چرا كه فن و خنك كننده به همديگر متصل مي باشند . چك كردن اينكه فن پردازشگر به درستي كار مي كند يا دچار نقص شده است كار آساني مي باشد . كافي است تا فقط نگاهي به آن بيندازيد تا از چرخش آن مطمئن شويد . اما اگر فن به درستي نمي چرخد بلافاصله كامپيوتر را از برق بكشيد و مجموعة فن و خنك كننده را تعويض كنيد .

قيمت CPU cooler ها در حدود 10 تا 50 پوند ( 14 تا 70 هزار تومان ) است و نصب آن كمي قلق دارد اما مشكل نيست . پردازشگر هاي مختلف از cooler هايي با طرح ها و مدل هاي مختلف استفاده مي كنند . چرا كه چيپ هاي مختلف به روش هاي متفاوتي به مادربورد نصب شده اند . بنابراين دانستن مدل دقيق يك پردازشگر ، پيش از خريد جايگزين جديد ، بسيار مهم است . اين موضوع هم به آساني قابل حل است . شمارة مدل پردازشگر ر روي آن درج شده است . از مدل هاي معتبر cooler مي توان به Akasa ، Arctic cooling ، Thermal take و Zelman اشاره كرد .

نقص در منبع برق

اگر چه به ندرت اتفاق مي افتد اما احتمال وقوع نقص در منبع برق كامپيوتر ( PSU ) نيز وجود دارد . گاهي اوقات دليل اين موضوع نيز مي تواند از كار افتادن فن موجود در PSU و گرم شدن كل سيستم باشد . زماني كه PSU دچار مشكل مي شود ، هيچ بخشي در PC به درستي عمل نمي كند ، سيستم روشن نخواهد شد و حتي لامپ هاي LED نيز كار نمي كنند . فراموش نكنيد كه هرگز بخش منبع برق را باز نكنيد اما كل مجموعه را مي توانيد از سيستم جدا كرده و تعويض نماييد . شايد وجود اين همه كابل در PSU گيج كننده به نظر برسد اما نگران نباشيد ، همة اين كابل ها متصل و مورد استفاده نيستند . يك راه حل خوب اين است كه ابتدا PSU قديمي را به همان صورت كه كابل ها ميان قطعات و منبع برق متصل هستند ، از سيستم جدا كنيم. سپس PSU جديد را بر روي سيستم نصب مي كنيم و كابل ها را يكي يكي با توجه به الگوي قبلي به PSU جديد متصل مي كنيم . لازم است تا PSU جديد را طوري انتخاب كنيد تا دست كم خروجي برق مشابهي با نمونه قبلي داشته باشد . براي اين كار از روي مشخصات PSU قديمي ، ميزان DC output آن را بيابيد . تقريبا تمامي PC ها از PSU هاي استاندارد استفاده مي كنند و رايج ترين PSU كه از سال 1995 در اكثر PC ها استفاده شده است ATX است .

 

هارد ديسك

نقص در هارد ديسكي كه ممكن است حاوي اطلاعات و مدارك شخصي شما باشد نيز بسيار ناراحت كننده است . اگر به روند عملكرد هارد ديسك خود شك كرديد ، كامپيوتر خود را restart كنيد . اگر نقصي در عملكرد ديسك وجود داشته باشد با پيغام هاي خطايي مثل « عدم شناسايي سيستم عامل» يا «سيستم عامل گمشده» و يا «عدم شناسايي رابط بوت كننده « مواجه مي شويد . هارد ديسكي كه دچار مشكل شده است ، به ندرت علامتي از خود نشان مي دهد . هرچند ممكن است منجر به آسيب ديدن فايل ها و صدمه ديدن سيستم شود . البته گاهي اوقات نيز توليد سرو صداهايي از سوي هارد ديسك نيز نشانة ايجاد اختلال در عملكرد آن است . به هر حال به دنبال نقص نياز به جابه جايي و تعويض درايو داريم كه كار آساني است . درايو هاي Serial ATA (Sata ) و IDE ) يا Parallel ATA ( Pata اتصالات متفاوتي دارند اما دقيقا به يك نحو تعويض مي شوند .

 

نقص در DVD

درايو هاي CD و DVD قطعات متحرك زيادي دارند كه عمر مادام العمري نيز ندارند . اگر ديسكي در درايو گير كرد ، مي توانيد با كمك يك گيرة كاغذ ديسك را آزاد كنيد . يك درايو كه قادر به خواندن و ثبت ديسك ها نيست و يا اغلب مواقع در هنگام burn كردن ديسك ها با مشكل رو به رو است ، بايد تعويض شود . تعويض درايو هاي DVD معمولا آسان است . كافي است تا اتصالات آن را در آورده و درايو را با فشار كوچكي خارج كنيم . درايو هاي نوري Sata و IDE براي جايگزين كردن مناسب هستند . براي سهولت جايگزيني ، درايو جديد را مشابه درايو قبلي تهيه كنيد ، به اين ترتيب مي توانيد از كابل هاي قبلي استفاده كنيد .

كارت گرافيك

اگر نمايش تصويري كامپيوتر ، به خصوص در زمان تماشاي ويدئو يا انجام بازي هاي كامپيوتري ، با مشكل همراه است ؛ كارت گرافيك نيز دچار گرماي بيش از حد شده است . نگاهي به درون كيس بياندازيد . بسياري از كارت ها داراي فن مخصوص هستند . از سالم بودن وتمييز بودن فن اطمينان حاصل كنيد . اگر كارت از فن مجزا برخوردار نباشد اشكال در ضعيف بودن تهوية هواي درون كيس است . تعويض خنك كننده ها براي بيشتر كارت ها امكان پذير است و هزينة اين كار از 14 هزار تومان به بالا است . البته با آن كه خريد خنك كنندة كارت گرافيك چندان كار دشواري نيست اما نصب آن كمي سخت است . شما بايد طوري خنك كنندة قبلي را از كارت جدا كنيد كه به كارت آسيبي نرسد. سپس كارت را تمييز كرده و خنك كنندة جديد را نصب كنيد . به طور كلي ، آسان ترين راه تعويض كل قطعه كارت گرافيك است . اين كار هم چندان پر هزينه نيست . شما مي توانيد كارت هاي گرافيك فوق العاده خوبي را با قيمتي كمتر از 70 پوند ( در حدود 100 هزار تومان ) تهيه كنيد .اما نكتة مهم اين است كه در انتخاب خود دقت كنيد تا بهترين مدلي را كه با كامپيوتر شما تطابق بيشتري دارد انتخاب كنيد . در PC هاي قديمي براي كارت گرافيك AGP slot وجود داشت ، در حالي كه در نمونه هاي جديد از PCI Express استفاده شده است . در كامپيوتر هايي كه كارت گرافيك مجزا وجود ندارد (كارت گرافيك درخود مادربورد در نظر گرفته شده باشد ) مي توان نقص هاي كارت گرافيك را با نصب كارت AGP يا PCI Express برطرف كرد ، البته اگر slot مناسب موجد باشد .

 

ماوس و كيبورد

ما معمولا از ماوس و كيبورد بيش از اندازه استفاده مي كنيم ، بنابر اين خراب شدن آن ها چندان هم عجيب به نظر نمي رسد . در اكثر موارد تنها راه حل تعويض است كه خوش بختانه هزينة آن چندان هم زياد نيست . اما بعضي وقت ها شايد بتوان اين مشكل را بسيار ساده تر بر طرف نمود : تمييز كردن ! گاهي اوقات استفادة زياد ما موجب ايجاد جرم و آلودگي بر روي كيبورد و ماوس مي شود و به اين ترتيب مانع از عملكرد مناسب آن ها مي شود . بنابراين مي توان با يك نظافت اساسي اين مشكل را حل نمود . چه ماوس هاي قديمي كه در زير آن ها حالت توپي دارد و چه ماوس هاي نوري هر دو مستعد كثيف شدن هستند . البته در ماوس هاي نوري كف ليزري آن قابل تعويض است .


نظرات شما عزیزان:

نیلوفر
ساعت16:51---24 آبان 1392
سلام عزیزم اپممممممم.منتظرتم حتما بیای

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: انواع مشکلات یک کامپیوتر, روشن نشدن کامپیوتر, تعمیرگاه سرپایی, رایج ترین مشکلات یک کامپیوتر,