نکات مفید در نرم افزار word

نکات مفید در نرم افزار word

| نویسنده: ساسان: |

نکات مفید در نرم افزارword

 

1- با فشردن کليد SHIFT + F5 ميتوانيد به قسمتي از متن که بتازگي تغييري در آن ايجاد کرده ايد برويد. فشردن مجدد اين کليدها شما را به قسمتهاي تغيير يافته قبلي متن ميبرد

 

2-اگر فرمت قسمتي از متن را تغيير داده ايد، مثلا رنگ يا نوع فونت آن را عوض کرده ايد و حالا ميخواهيد به همان وضعيت پيش فرض WORD برگردانيد، ميتوانيد آن بخش از متن را انتخاب و کليدهاي CTRL + SPACEBAR را فشار دهيد.

 

3-وقتي ميخواهيد بخشي از متن را انتخاب نمائيد، ميتوانيد کلمه ALT را پائين نگه داريد و با ماوسDRAG کنيد. اين کار باعث مي شود عمل انتخاب به صورت مستطيل شکل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگيري افزايش يابد.

 

4-وقتي در حال تايپ کردن يک متن انگليسي هستيد و به دنبال مترادف يک کلمه خاص ميگرديد، کافيست نشانگر را در کنار و يا در زير کلمه مربوطه ببريد و کليدهاي SHIFT + F7 را فشار دهيد. با اين کار فهرستي از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمايش داده ميشود.

 

5-در پنجرهPRINT PREVIEW شما ميتوانيد پيش از پرينت گرفتن ، پيش نمايشي از فايل خود را ببينيد. براي انجام تغييرات در همين صفحه، کافيست روي آيکون MAGNIFIER کليک نمائيد تا اجازه تصحيح در متن به شما داده شود

 

6-اگر ميخواهيد همزمان دو بخش مختلف از يک DOCUMENT را ببينيد، ميتوانيد فايل مربوطه را در نرم افزار WORD باز کرده، ماوس را بالاي فلش موجود در بالاي نوارلغزان نگه داريد تا نشانگر ماوس به شکل دو خط موازي با دو فلش در بالا و پائين آن درآيد. آنگاه کليک کرده و بدون رها کردن ماوس آن را به سمت پائين بکشيد. حال صفحه به دو قسمت تقسيم ميشود که در هر دو بخش همان فايل نمايش داده شده است . راه دیگر برای اینکار استفاده از گزینه Splite موجود در منوی Window می باشد.

 

7- فرض کنيد يک فايل طولاني داريد و پيدا کردن مطالب برايتان دشوار، کافيست گزينهDOCUMENT MAP را از منوي VIEW انتخاب کنيد تا فهرستي از عناوين DOCUMENT شما را نشان دهد. حال با کليک بر هر عنوان به آن قسمت از فايل خود پرش ميکنيد.

 

8- فارسی کردن اعداد در متن :اگر هنگامی که در آفیس زبان کامپیوتر را از انگلیسی به فارسی بر می گردانید اعداد به صورت انگلیسی تایپ می شوند اگر دوست دارید که این اعداد به فارسی تایپ شوند در آفیس در منوی tools به قسمت Options بروید. در بخش Complex Scripts در مقابل Numeral گزینه Context را انتخاب کنید تا اعداد مطابق متن فارسی و انگلیسی شوند

 

9- تايپ اعداد كسري : براي وارد كردن اعداد كسري مانند ¼، ½ و ¾ كه در كيبوردهاي كامپيوتر ديده نميشوند ميتوان به ترتيب كدهاي Alt0188, Alt0189, Alt0190 را به كار برد. براي تايپ اعداد حتماً بايد از قسمت Numeric Pad كه در سمت راست كيبورد قرار گرفته است استفاده شود.

 

10- فرمول نویسی در نرم افزار Microsoft Word : به منو View برويد و سپس به Toolbars برويد و Customizeرا انتخاب کنيد.در پنجره باز شده به تب Commands برويد و از قسمت Categories (سمت چپ ) Insert را به حالت انتخاب درآورديد و از سمت راست Equation Editor را انتخاب کنيد ( تصوير يک راديکال با عدد a را دارد ).روي آن کليک کرده و کليد موس را نگه داريد ، سپس آنرا بکشيد و در جايي مناسب از نوار ابزار صفحه اصلي ، مثلا در کنار دکمه Bold رهايش کنيد.سپس رو دکمه مربوطه کليک کرده ، از شما سوالي مبني بر نصب آن مي شود که با زدن دکمه Yes مي توانيد عمليات نصب را انجام دهيد و از اين قابليت استفاده کنيد

 

11- غیر فعال کردن خط قرمز زیر کلمات در برنامه) word بررسی املای کلمات) :پس از وارد شدن به نرم افزار ورد وارد منوی tools شده و بعد به قسمت options و برگه spelling & grammar می رویم آنگاه تیک کنار check spelling as you type را بر میداریم.

12- کـــشیدن حـــــروف و کــــلمات : کافی است در هر مکانی از ویندوز ، زبان ویندوز را روی فارسی تنظیم کنید.سپس حرف مورد نظر خود را تایپ کرده و کلیدهای ترکیبی Shift+J راهمزمان بفشارید.

 

13- جابجايی متن : با ترفند زير به راه حلی راحت و سريع برای كپی و يا جابجايی قسمتی از متن دست خواهيد يافت: ابتدا متن و يا گرافيكی را كه تصميم به حركت آن داريد علامتگذاری كنيد. صفحه تصوير را با كمك حاشيههای آن كه در سمت راست و گوشه قابل حركتند. به قدری جابجا كنيد كه مكانی را كه میخواهيد عنصر مربوطه به آن اضافه شود كاملا در ديد قرار بگيرد. سپس برای جابجايی دكمه و برای كپی كردن تركيب دكمههای - را كليك كرده و با دكمه راست موش بر روی مقصد كليك كنيد.

توجه: در هنگام تكان دادن ويا بالا و پايين بردن، اجازه تكان دادن نشانگر را نداريد، چرا كه بخش علامتگذاری شده از حالت انتخاب خارج خواهد شد.

 

14- انتخاب مكان : قالبهای اتوماتيك به سختی با موس در يك متن به مكان خاصی انتقال پيدا میكنند. بهترين راه اين ايست كه در حالی كه دكمه را كليك كردهايد با دكمههای جهت كار كنيد. با اين كار، گرافيك مورد نظر را به اندازه يك پيكسل جابجا میكنيد. بدون فشار دادن دكمه قالب اتوماتيك را به خط بعدی انتقال خواهيد داد. فاصله ميان خطوط و يا بعضی اوقات قالبها را در نوار ابزار در گزينه draw و زير گزينه reticule میتوانيد تنظيم كنيد و يا تغيير دهيد.

 

15- بايگانی فايل : اينكه نرمافزار Word چه پوشهای را به صورت استاندارد در زمان استفاده از گزينههای File->Open يا File->Save نشان میدهد میتوانيد شخصا تعيين كنيد تنظيمات مربوطه را میتوانيد در Tools->Options->File locations->Documents بيابيد. اينكه فايلهايی را كه شخصا درست كرده و به صورت الگو در آوردهايد در كجا ثبت میشوند، نيز در همان بخش، قسمت User templates قابل مشاهدهاند. نرمافزار Word هنگامی كه شما برای ذخيره نوع فايلی DOT را انتخاب كنيد از اين دايركتوری استفاده میكند.

توسط دكمه Modify در همان بخش میتوانيد تنظيمات مربوطه را تغيير داده و تعيين كنيدكه برای مثال فايلهای DOT و DOC در كجا ذخيره شوند.

 

16- گرافيك در زمينه : میخواهيد به سندی در Word يك زمينه اضافه كنيد تا زيباتر به نظر برسد گزينههای Insert->Picture->Autoshapes را برگزينيد. در نوار ابزار پديد آمده فرم مورد نظر را انتخاب كنيد. مثلا Startand Banners نشانگر موش تبديل به يك ضربدر میشود و شما میتوانيد گرافيك مورد نظر را در سند وارد كنيد و يا آنرا جابجا كنيد. در نسخه Word 2000 از منو گزينه Autoshape formatting را انتخاب كنيد. در نسخههای 2003 يا 2002(ايكسپی) قسمت گرافيكی در يك بخش نقاشی وجود دارد. در اينجا از منو گزينه sign area را برگزينيد گزينههای مورد نظر و قابل دسترس در نسخههای مختلف كمی متفاوت اما در بخش خصوصيات گرافيك موارد كرده همه گزينهها يكسانند.

در بخش layout گزينه Send Behind Text را انتخاب كنيد. در صورتی كه اين گزينه در آنجا نبود روی گرافيك دكمه راست موش را كليك كرده و گزينههای Order و Send Behind text را برگزينيد. در بخش Colors and Lines میتوانيد رنگ گرافيك را انتخاب كنيد. در آخر گزينه OK رافشار دهيد و گرافيك را به نقطه مورد نظر خود انتقال دهيد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: نکات مفید در ورد, نکات مهم درword, نکات کلیدی word, ,