نکات مهم در پرژه طراحی

نکات مهم در پرژه طراحی

| نویسنده: ساسان: |

رمزهای مهم در یک پروژه طراحی

 

راههای زیادی وجود دارد تا فرآیند طراحی و توسعهی پروژه به موفقیت بیشتری برسد. برای اینکه این پروژه به درستی پیش رود، لازم است تا از دید خیلی بالاتری نسبت به یک طراح به آن نگاه کنیم. در این مقاله میخواهیم به 7 کلید موفقیت برای ایجاد یک پروژه توسط طراح بپردازیم تا هر چه بیشتر توسط کاربر مورد قبول واقع شود.

 

 

1. گاهشمار واقعی

 

 

طراحی و توسعهی یک پروژه موثر زمان به خصوص به خودش را میبرد. این زمان نسبت به انعطاف و تاثیرگذاریای که بر روی مخاطبش باید داشته باشد متغیر است. اما برخی از مشتریان این زمان را در نظر نگرفته و به این باورند که فرآیند طراحی میتواند سریعتر و بدون در نظر گرفتن تاثیرش انجام پذیرد. موضوعی که در بین مشتریان علی الخصوص ایرانی به وفور قابل مشاهده است.

این موضوع نیز غیر معمول نیست که زمان شروع تا پایان پروژه توسط طراح مشخص نگردد. یعنی مشتری باید بالقوه نسبت به تعیین زمان یک طراح اطلاعاتی را داشته باشد یا به اصطلاح طراح یک زمان غیر واقعی را به مشتری عرضه نکند. این زمان توسط طراح باید با استدلال کامل مطرح شود تا مشتری ضمن اطمینان متقابل در وهلهی اول، از برداشت نا مناسب در مراحل آینده نیز دور گردد. این زمان با صحبت در مورد اینکه چه مواردی میتوانند به سرعت انجام گیرند و عواقب احتمالی خود را دارند و یا اینکه چه مواردی میتوانند زمان بیشتری را به خود اختصاص دهند تا نتیجهی بهتری داشته باشند میتواند تعیین گردد. در بسیاری از موارد مشتری از انعطاف در این زمینه خودداری میکند و چارچوب زمانی خود را ملاک برای انجام پروژه قرار میدهد. بنابراین مهمترین رمز در موفقیت طراحی یک پروژه داشتن وقت مناسب و در عین حال بی دغدغه در انجام آن پروژه است.

 

 

2. نیازهای حقیقی مشتری

 

خدمات سفارشی طراحی وب نیاز مبرم به داشتن نیازهای خاص مشتری و کاربران آن دارد. هیچ طراحی نمیتواند هدف مشتری را به اندازهی خود او بررسی نماید، پس نیاز دارد تا اطلاعات موثر در زمینههای مختلف کاری او را برای درک بهتر وضعیت داشته باشد. رفتن به سمت طراحی بدون بررسی این نیازها چه از نظر یک طراح و چه از نظر مشتریان وسوسه انگیز است و شاید مهمترین مساله ای که یک طراح تازه کار را در شروع یک پروژه به فکر فرو میبرد، اتمام کار و دریافت وجهی است که در قبال طراحی قرار است دریافت نماید. همچنین مشتری نیز به هر چه سریعتر رسیدن به نتیجه فکر میکند اما با این کار از بررسی روند دریافت نیازهای حقیقی مشتری دور میشویم و در نتیجه، پروژه در انتها قالب سفارشیِ خود را از دست میدهد. این یعنی همان از دست دادن اعتماد اولیهی به طراح از جانب مشتری!

 

هر طراح باید به این موضوع برسد که بررسی نیازهای هر پروژه با پروژههای دیگر متفاوت است. نیازهای بالقوه در هر مشتری شرایط بخصوص به خود را دربردارد که شاید همین موضوع باشد که طراحان بزرگ را در بررسی نیازها با طراحان دیگر جدا میسازد. همین موضوع است که طراح و مشتری را در همان شروع پروژه با هم همکار میسازد و نه جدا از هم.

 

 

3. درگیر شدن مشتری با روند طراحی

 

 

 

بعضی (نه همه) از مشتریان خواستار این هستند که مبانی کار و نیازها را به طراحان عرضه کنند و خود از روند انجام پروژه دور بمانند. یک پروژه موفق پروژهای است که در حین طراحی توسط طراحان، مشتریان نیز دخیل باشند تا از بازخوردهای پروژه در هر زمان اطلاع یابند. طبق تجربهای که شخص بنده در این زمینه داشتهام، حضور و اطلاع مشتریان در روند طراحی، میتواند بیش از پیش به طراح کمک نماید. البته لازم به ذکر است که این موضوع نباید به دخالت تغییر کند. به عبارت دیگر دشوار است تا بدون در نظر گرفتن همراهی مشتری در روند طراحی، به نتایج دلخواه رسید.

اگر شما نسبت به این موضوع خوشبین هستید و بر این باورید که حضور مشتریان میتواند به هر چه بهتر شدن نتایج کمک نماید در حالی که مشتریان شما بر نظر دیگری هستند، حتما وقتی را برای توضیح دادن این موضوع در نظر گیرید. مشتری اگر در روند سختی کار قرار گیرد خیلی بهتر میتواند با نتایج کنار آید.

 

 

4. تمرکز بر کاربران

 

 

 

یک پروژهی موفق، قبل از هر چیزی به بر طرف کردن نیازهای مشتریان میپردازد و میتواند از عهدهی این کار به خوبی برآید. یک طراح به راحتی میتواند به صورتی طراحی کند که حالت ویژه گیرد و بابت رضایت مشتری گردد، اما اگر او در این زمینه به برطرف کردن نیازهای کاربران توجهی نداشته باشد، مسلما به موفقیت نخواهد رسید. به عبارت دیگر یک طراح خوب، طراحی است که علاوه بر مشتری خود، به کاربران مشتری خود نیز فکر میکند.

در هنگام طراحی، طراح باید از روند بازدید و درک کاربران پروژه به خوبی اطلاع یابد یا به اصطلاح هدف مشتریِ خود از برخورد با کاربرانش را بداند. بدون دانستن این موارد مطمئن باشید که مشتری در طولانی مدت به این موضوع پی میبرد و بر این باور میگردد که طراح نتوانسته به درستی طراحی کند( که حق هم دارد ). به عبارت دیگر این وظیفهی طراح است که تمام نیازها را در نظر بگیرد و در روند طراحی بررسی کند و مشتری تنها هر چیزی که طراح بخواهد را باید در اختیارش قرار دهد.

 

5. دریافت بازخوردهای خاص از مشتریان

 

به صورت کلی شاید راضی کردن مشتری در نظر طراح یک موفقیت حساب گردد اما چیزی که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد هدفهای خاص مشتری از پروژه است. بسیاری از مشتریان با دادن یک هدف کلی و بدون پرداخت به جزئیات میخواهند به نتیجهی دلخواه خود برسند. از منظر مشتریان میتوان به این نتیجه رسید که فرهنگی باید در مشتریان ایجاد گردد که این باور را داشته باشند که بدون در اختیار دادن اهداف دقیق و کلی خود، نمیتوانند به نتیجهی دلخواه خود برسند. با این حال اگر این مورد را بخواهیم از دید طراح بررسی کنیم به این نتیجه برسیم که طراح خوب برای اینکه نتیجهی خوبی را در اختیار مشتری قرار دهد باید این توانایی را داشته باشد تا تمام نیازهای او را دریافت نماید. این کار میتواند با ارائه پرسشهایی از جانب طراح انجام شود. طراح باید طوری رفتار کند که مشتری به این نتیجه برسد که در اختیار قرار دادن این اطلاعات نه تنها ضرری برایش ندارد بلکه میتواند نتایج را به کلی تغییر دهد.

 

6. انتقادات و پیشنهادات

 

یک طرح هر چقدر هم که از نظر طراح ایدهآل به نظر برسد، زمانی برچسب موفقیت بر آن قرار میگیرد که مشتری نیز رضایت کامل را داشته باشد. اما آیا همیشه مشتریان رضایت را از دید حرفهای مبنا قرار میدهند؟ مسلما خیلی هم کم پیش میآید. بسیاری از مشتریان حتی در انتخاب ابزاری که برای کاربرانشان در نظر گرفته شده رضایت نشان نمیدهند حتی اگر این ابزار با آخرین متد طراحی ساخته شده باشد. اما راحتترین راه برای ترغیب اینگونه مشتریان به سمت رضایت چیست؟ شاید تنها راه دریافت انتقادات و پیشنهادات مشتریان باشد. با این کار شما به مشتریان خود این اطمینان را میدهید که حضور آنها بیشترین تاثیر را در روند طراحی داشته است! با دریافت این موارد طراح میتواند دلایلی را عرضه نماید که به عنوان مثال تاثیر بهتر و بیشتری دارد و مشتری را راضی کند. ( امری که سازمانهای عزیز ایرانی بیشتر از هر چیزی به آن توانمندند. دریافت انتقادات و پیشنهادات و راضی بودن کاربر در هر صورت! )

 

7. تست موثر

 

قبل از اینکه هر پروژهای به روی کار بیاید باید توسط کاربران فرضی مورد آزمایش قرار گیرد. به عنوان مثال، پروژههای طراحی وب سایت را در نظر بگیرید. آزمایش مواردی چون: سازگار بودن با مرورگرهای مختلف، بالا بودن رابط کاربری و از این قبیل موارد، از جمله آزمایشهایی است که برای پروژههای طراحی وب سایت مورد نظر قرار میگیرد.

 

منبع:نودهشتیا

 


نظرات شما عزیزان:

سمر
ساعت19:09---3 مهر 1392
زندگی رادوست دارم نه درقفس
عاشقی رادوست دارم نه درهوس
تورادوست دارم تااخرین نفس
اپم
میای


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : <-CategoryName->
برچسب‌ها: نکات مهم در پرژه طراحی,